5 sprawdzonych sposobów na motywację pracowników… którzy wszystko mają.
Korporacje zatrudniające kilkaset czy kilka tysięcy osób, oprócz dobrze zorganizowanego systemu wynagrodzeń prowadzą zwykle rozbudowany program benefitów pozapłacowych. Karta sportowa, ubezpieczenie, opieka medyczna i bilety na wydarzenia kulturalne lub sportowe to niewątpliwie cenione przez pracowników formy motywacji. Coraz częściej są nawet czynnikiem decydującym o podjęciu zatrudnienia w danej firmie lub pozostaniu w niej na dłużej. Stawiając na komfort załogi pracodawcy wyposażają biura w strefy relaksu i sportu, przestrzenie do pracy twórczej oraz sprawdzone narzędzia i oprogramowanie. Wchodząc do takiego biura ma się wrażenie, że praca tam jest idealna, a pracownicy mają wszystko. Ale czy to wystarczy? Czy skutecznie wpłynie na lojalność pracowników wobec firmy i długotrwale zmotywuje ich do działania?
Czy dużo benefitów wystarczy, by zmotywować pracowników?
Benefity, podobnie jak wynagrodzenie, mają ogromny wpływ na nasze podejście do pracy, decyzję o wyborze pracodawcy i poczucie, że nasza praca jest właściwie wynagradzana. Mimo to wielu pracowników, którzy zarabiają i korzystają z bogatych benefitów, wcale nie sprawia wrażenia maksymalnie zmotywowanych. Dlaczego? Żeby lubić swoją pracę, odczuwać satysfakcję i codziennie działać na pełnych obrotach potrzebne jest coś więcej! W organizacji najważniejszy jest człowiek, dlatego integracja zespołu, zaangażowanie wszystkich pracowników i wzajemne wsparcie powinny być na pierwszym miejscu. Benefity to idealne uzupełnienie polityki propracowniczej, ale nie wykonają całej managerskiej pracy, która czeka współczesnych szefów.
Sprawdź 5 DARMOWYCH sposobów na motywację pracowników:
1. Pozwól się uczyć, nawet na błędach!
Celem chodzenia do pracy nie może być chodzenie do pracy! Codzienna motywacja do działania jest niezbędna w walce przeciwko znudzeniu doświadczonego pracownika. Nawet ludzie, którzy na co dzień działają wg utartych schematów, potrzebują od czasu do czasu czegoś nowego. Receptą na to jest stawianie pracownikom wyzwań i celów do realizacji. Takie wyzwanie powinno być mierzalne i osiągalne – dopasowane do wiedzy i kompetencji osoby, która ma je podjąć. Ważne, by nie dyskwalifikować osoby, która popełni błąd, a po prostu jej pomóc. Każdy ma prawo popełnić błąd – o ile nie jest to zjawisko nagminne, nie trzeba od razu podejmować drastycznych działań. To nie obcięcie premii, ale dobra rada jest najlepszym rozwiązaniem!
2. Dotrzymuj towarzystwa w dążeniu do celu
Dyrektor, manager czy kierownik – niezależnie od tego na jakiej pozycji jest bezpośredni przełożony, zawsze powinien być zorientowany w bieżącej pracy swoich pracowników. Zdarza się, że osoby na kierowniczych stanowiskach interesują się pracą podwładnych tylko w dwóch przypadkach – sukcesu i porażki. Tymczasem na drodze do osiągania celu taki codzienny kontakt jest niezwykle ważny! Czasem wystarczy krótkie pytanie o dotychczasowe działania, mała wskazówka lub podpowiedź. Pozostawienie go jedynie w towarzystwie postawionych wyzwań i celów będzie mieć negatywny wpływ na jego zaangażowanie… Troska i zainteresowanie wzmocnią pracownika. Pozwól swoim pracownikom osiągać cele w ich własny sposób, jednocześnie bądź dla nich wsparciem, a nie wyłącznie strażnikiem deadline’ów i swojej wizji.
3. Daj poczucie robienia rzeczy ważnych
Każdy z nas chce mieć jakiś wpływ na świat i coś po sobie zostawić… lubimy kreować, zmieniać, ulepszać. Świadomość tego, że nasza praca realnie wpływa na działalność firmy – jej wizerunek, ofertę produktową, wynik projektu czy efektywność konkretnego procesu – daje poczucie sensu i ogromną siłę do działania! Z kolei odtwórcza praca, bez celu i większego znaczenia, zniechęci nawet najlepszych pracowników. Podkreślaj, co na ich pracy i pomysłach zyskuje cała organizacja! Pozwól im na udział bądź koordynowanie istotnego projektu, choćby najmniejszego.
4. Nagradzaj za osiągnięte cele
Premie, podwyżki i bonusy to oczywista forma nagradzania pracowników za dobrze wykonaną pracę. Duże organizacje zwykle prowadzą czytelne programy premiowe, które mają wzmacniać motywację pracowników, a pracodawcy zagwarantować realizację zadań rzetelnie i na czas. Taki system sprawdza się nieźle, niestety może też skierować uwagę pracowników wyłącznie na realizację celów, zgodnie z wytycznymi zawartymi w tabeli. Nie zostawia miejsca na zaangażowanie ponad normę, oddolną inicjatywę i poczucie misji – po protu pomija czynnik ludzki.
Zadbaj, by cele i sukcesy pracowników był widoczne nie tylko na kwitku od kadrowej! Wspólne celebrowanie osiągniętych celów, publiczne uznanie, docenienie konkretnych działań czy postawy są gratis, a mają kolosalny wpływ na pewność siebie, wiarę we własne kompetencje i poczucie sensu wykonywanej pracy. Pochwała z ust dyrektora innego działu lub pracowników z innego zespołu buduje i motywuje najmocniej!
5. Kreuj ich przeżycia!
Aby pracownik czuł się szczerze przywiązany do organizacji i chciał zaangażować się w jej misję, powinniśmy zadbać, by mógł dzielić z firmą i współpracownikami nie tylko obowiązki. Również pasje, zainteresowania i dobrą zabawę! Jeżeli firma zapewnia pracownikowi benefity, niech będą wśród nich takie, które pozwalają na kreowanie niecodziennych przeżyć. Zapytaj po weekendzie, co ciekawego robili w weekend Twoi pracownicy, z jakich atrakcji skorzystali. Jeśli z radością w oczach i wypiekami na twarzy opowiedzą Tobie i kolegom, co się wydarzyło, możesz mieć pewność, że wpływasz na ich samopoczucie i lepsze życie.
Które sposoby na motywację pracowników sprawdzają się w Twojej firmie?