Czy warto znać opinię pracowników o benefitach? Badanie satysfakcji i ocena programu świadczeń.
Tak jak celem chodzenia do pracy nie powinno być samo chodzenie do pracy, tak samo świadczenia pozapłacowe nie powinny być tworzone tylko dla samej idei posiadania w firmie benefitów. Zarówno ogromne korporacje jak i mniejsze, rodzinne firmy wydają na nie ogromne kwoty – środki przeznaczane na benefity rosną każdego roku, co potwierdzają badania! Niestety, często przy decydowaniu o świadczeniach nie bierze się pod uwagę preferencji samych obdarowywanych. Tymczasem opinia pracowników powinna mieć kluczowe znaczenie podczas tworzenia programu benefitów. Tylko świadczenia, które naprawdę odpowiadają potrzebom pracowników, mogą właściwie spełniać swoje zadanie motywowania czy lojalizowania załogi.
Czy warto pytać o opinię pracowników?
Na rozmowie rekrutacyjnej pytamy kandydata o jego oczekiwania w zakresie wynagrodzenia, standardu pracy czy planu rozwoju. O podobne sprawy pytamy także podczas cyklicznych spotkań pracownik – przełożony, które służą aktualizacji harmonogramu pracy czy rozliczenia zleconych zadań. To także świetna okazja, by zapytać pracownika o jego opinię i potrzeby i w ten sposób po pierwsze – okazać troskę o jego odczucia, komfort pracy i przynależność do firmowej społeczności, a po drugie – zebrać wiarygodne informacje o tym, co robimy w naszej organizacji dobrze i ludzie to doceniają, a jakie obszary wymagają jeszcze poprawy. Niestety, niezwykle rzadko w takich rozmowach pada temat benefitów. Pracownicy nie mają więc szansy wyrazić swojej oceny na temat programu świadczeń pozapłacowych ani powiedzieć, czy korzystają z benefitów, czy uważają je za przydatne i dobrze przygotowane, czy może mają swoje pomysły i propozycje na ich ulepszenie. To duży błąd wielu pracodawców – nie mając wiedzy o preferencjach i potrzebach pracowników nie jesteśmy w stanie dopasować dla nich właściwych benefitów! Pracownicza ocena benefitów ma ogromne znaczenie dla rozwoju programu świadczeń także, gdy ten ma pomóc pracodawcy wyróżniać się na rynku pracy.
Strach przed negatywną oceną pracowników?
Świadomi własnych niedociągnięć i niedoskonałości programu świadczeń pozapłacowych, a także przekonani, że nie da się dogodzić każdemu, często po prostu boimy się zapytać pracowników o ocenę benefitów. Jesteśmy przekonani, że zapytani o zdanie wyrażą swoje niezadowolenie oraz, że to będzie miało dla nas negatywne konsekwencje. Tymczasem dużo lepiej wiedzieć, że pracownicy nie są usatysfakcjonowani i mieć podstawy do zmian w programie benefitów, niż nie wiedzieć i udawać, że nie ma problemu. Rosnąca frustracja wśród ludzi rodzi plotki, niedomówienia i domysły. W rezultacie nie przyniesie organizacji nic dobrego!
Korzyści z badania opinii pracowników
Świetnym sposobem na zapoznanie się z opinią na temat świadczeń pozapłacowych jest przeprowadzenie wśród pracowników badania w formie ankiety. Dobrze przygotowana ankieta pracownicza, która nie będzie zbyt długa i skomplikowana, a przez to przytłaczająca dla badanych, przyniesie pracodawcy szeroką wiedzę na temat samych pracowników oraz ich oceny programu benefitów. Organizując takie badanie nie bójmy się krytyki! To, co zasugerują w ankiecie pracownicy może okazać się innowacyjnym rozwiązaniem, które nie przyszłoby nam do głowy. Dobrze przeanalizowane wyniki badania podsuną konkretne wnioski i pomysły na usprawnienia. Upewnią też pracodawcę co z dotychczasowych działań się sprawdza i jest pozytywnie oceniane. Prowadzenie takich badań – czy w formie wywiadów czy ankiet – jest też świetną formą promocji programu benefitów. Przytłoczeni obowiązkami i rutyną często zapominamy, by w codziennej komunikacji z pracownikami podkreślać ich znaczenie. Pytając o satysfakcję z benefitów wielu pracownikom po prostu przypomnimy o ich istnieniu!
O tym jak dobrze zorganizować badanie opinii pracowników oraz jakie pytania zadawać w ankiecie piszemy w kolejnych artykułach z tego cyklu, które opublikujemy już 11.07. i 18.07. Zapraszamy do lektury!